Leuk dat je er weer bij bent! Op deze pagina zullen wij (Wop (42), Esther (42), Shannon (13) & Ashley (9) u met onze belevenissen mee laten leven. Ook dit jaar hebben we ons zuur verdiende geld geïnvesteerd in een Amerika reis. We gaan kamperen! Nou niet helemaal, want we hebben een “hotel” op wielen tot onze beschikking. We gaan met een camper van Cruise America van Chicago naar Salt Lake City. Onze eerste Camperreis en een reis van meer dan 3500 kilometer. Waarom een camper, want je houdt toch helemaal niet van camperen? Check, dat klopt, maar insiders vertellen ons dat een camperreis door de Verenigde Staten een van de mooiste vakanties is. Nou, om daar over te kunnen oordelen zullen we dat dus zelf gaan ervaren.

Onze reis hebben we geboekt bij Tioga Tours en de camper komt rechtstreeks van de fabriek in Chicago, gloednieuw dus.  Cruise America zoekt dan reizigers die hun camper naar de verhuurlocatie wil brengen, in ons geval Salt Lake City, voor een zeer aantrekkelijke prijs. Met andere woorden, de huur van de camper kost ons 20 Euro per dag! Hieronder de opzet van onze route waar we voor 90% aan vast gaan houden.  Op een aantal plaatsen zijn we al eens geweest, maar geloof ons, het is geen straf op daar nog eens te vertoeven!

Dag Route KM RIJ-TIJD Bijzonderheden – Mogelijke opties
dag 01 Amsterdam – Chicago  (Vliegreis) 0 00:00 Aankomst 2:10 uur
Dag 02 Chigago 0 00:00 Hotel Essex Inn
dag 03 Chicago – Wisconsin Dells 314 03:09 Camper ophalen vanaf 13:00 uur
dag 04 Wisconsin Dells – Bloomington 357 03:20 Mall of America
dag 05 Bloomington – Sioux falls 452 04:01
dag 06 Sioux Falls – Badlands SD 587 05:23
dag 07 Badlands  – Mount Rush More –  Hotsprings 251 02:53 Windcave / Crazy Horse / Evan’s Plunge
dag 08 Hotsprings – Denver 545 05:10 Rocky Mountains
dag 09 Denver – (Nederland) – Glenwood Springs 324 03:50 http://www.hotspringspool.com/
dag 10 Glenwood Springs  – Moab 318 02:51 Colorado NM – Dead Horse state Park
dag 11 Moab 60 00:00 Arches
dag 12 Moab 60 00:00 Canyonlands
dag 13 Moab – Capitol Reef 234 02:36
dag 14 Capitol Reef – Salt Lake City 360 03:35
dag 15 Salt lake city – st louis  (Vliegreis) 0 00:00 Camper inleveren / 15:00 uur vliegen
dag 16 St louis – Amsterdam (Vliegreis) -> Huis 0 00:00

Dag 01 – 19 april –  Amsterdam -> Chicago

Millennium Park
Buckingham Fountain

Aantal kilometers gereden: Taxi naar Hotel, kosten $45,- inclusief tip.

Overnachting: Hotel Essex Inn

Kosten Overnachting: $79,-

Schiphol

Om acht uur in de ochtend stappen we bepakt en bezakt in onze bolide richting Aalsmeer, want daar stallen we onze auto voor de aankomende weken bij Blue Parking. Het parkeren verloopt soepel en de chauffeur brengt ons in tien minuten naar Schiphol. Vandaag vliegen we rechtstreeks op Chicago met KLM. Na zo’n acht uur vliegen landen we rond twee uur plaatselijke tijd op O’Hare Airport te Chicago. We hebben een goede vlucht gehad. Hij is letterlijk voorbij gevlogen! Met films van drie uur als, The wolf of wallstreet, schiet het al aardig op. De meiden hebben zich ook prima vermaakt en ook nog eens gedragen.  Na de douane, wat vrij snel gaat, rijden we in ruim een half uurtje naar ons hotel. Het inchecken gaat vrij snel. We nestelen ons even in onze ruime kamer, frissen wat op en gaan nog even, te voet, de buurt verkennen. Misschien ligt er nog wel ergens een lekker steak in het verschiet 😉

Een steak werd het niet, we eindigden na een pittig stukje lopen in Chicago bij Zapatista Mexicaans restaurant, wat overigens ook goed smaakte. Maar voordat we zover kwamen maakte we een wandeling door Grant Park, door bevindt zich Buckingham Fountain. Ik hoor je denken, wat is daar nou bijzonder aan? Nou vandaag niet veel, er stond geen water in en dus weinig fontein. Buckingham fontain kent iedereen wel. Denk maar aan de opening van de tv serie ” Married with Children” en whalla. We wandelen door naar Millenniumpark.  Een bezienswaardigheid is Cloud Gate, een groot spiegelend kunstwerk van Anish Kapoor dat er uitziet als een boon van 10 meter hoog.

chicago Bean

Rond half acht is ons energie niveau tot een dusdanig level dat we verlangen naar de hotelkamer. De drie dames sluiten al gauw hun ogen, hoewel Ashley het langer volhoudt dan de twee oudste. De enige man in het gezelschap verwerkt wat foto’s, haalt een colaatje, kijkt NBA basketball en werkt het reisverslag bij. Nu maar hopen dat de meisjes niet te vroeg ontwaken. Maar dat zien we morgen dan wel weer………..

Dag 02 – 20 april – Chicago

The Skydeck
Chicago Bulls
Magnificent Mile
Navy Pier

Aantal kilometers gereden: Metro

Overnachting: Hotel Essex Inn

Kosten Overnachting: $79,-

Zegge en schrijven is het nu 05:19 uur. Iets waar ik al bang voor was gebeurde. Op tijd wakker. Nu is deze tijd niet zo’n hele ramp, maar de eerste meldde zich al om half een vannacht met de vraag of het zwembad al open was. Die gaat ” gelukkig” al om 06.00 uur open dus ik ben bang dat er nog wel even een plonsje genomen gaat worden door een aantal personen. Shannon en Ashley vermaken zich op hun Nintendo DS totdat het sein “uit bed” gegeven wordt door hun opvoeders. Het voordeel is dat we een lekkere lange dag hebben om Chicago te verkennen.

We zijn op zoek naar het dichtstbijzijnde metro station om ons te begeven naar de Willis Tower of te wel het Skydeck. Als we al vroeg door de straten van CHicago slenteren zijn we de Tower een paar blokken verder op. We besluiten de metro te skippen en de afstand te voet af te leggen. In ongeveer een half uurtjes staan we keurig op tijd bij de kassa ( we betalen volw. $19,- / Kind $12,-) om 103 verdiepingen en 412 meter hoog te gaan voor een vogelview van Chicago. Het is gelukkig (nog) niet zo druk dus we kunnen redelijk snel de lift in. In zestig seconden zijn we op onze bestemming aangekomen. En wat een uitzicht!

Chicago

Na hier een klein uurtje boven de te hebben gezweefd, en de nodige foto’s hebben gemaakt, begeven we ons weer naar beneden. Eenmaal buiten gaan we op zoek naar een metro, want onze next stop is the Magnificent mile, DE winkelstraat van Chicago. Aangezien wij niet vaak met het openbaar vervoer reizen moeten we even uitvinden hoe de gekleurde lijntjes van de metro ook alweer werken. Moeilijk is het niet, als je maar goed op let. Afijn, twee metrostations te laat voor de overstap, stapten we uit om een klein stukje terug te reizen en als nog de juiste lijn te pakken. Als we op de Magnificent Mile, een straat met een hoge concentratie (dure) winkels, lopen komen we er achter dat dankzij Pasen er toch best wel een aantal winkels zijn gesloten vanwege de feestdag. De winkel van Cartier is wel open, maar het werd niet op prijs gesteld als ik (Wop) daar een horloge ging aanschaffen, vreemd, vind je ook niet?

Na een heerlijke Caramel Frappacino van Starbucks lopen we richting the Navy Pier. Een pier met winkels, restaurants en attracties. Hier vermaken we ons een paar uurtjes, met o.a. een skyline cruise van veertig minuten. Een stukje varen in de frisse wind van Chicago. Heerlijk, want het is tenslotte een warme dag vandaag (ong. 22C).

Chicago LIghthouse

Na een lekkere versgeperste Lemonade besluiten we niet om terug te lopen naar het metrostation, maar de bus te pakken. Deze vertrekt ‘om de hoek’ en brengt ons op twee blokken van het hotel. Omdat ik (Wop) vanavond naar de basketbalwedstrijd van de Chicago Bulls ga eten we rond vier uur. Ditmaal staat een hamburger van de keten ” Five Guys” op het menu en daar is niets mis mee!

Five Guys

De dames gaan naar de hotel kamer en ik neem een taxi naar het United Center en ongeveer vier tien minuten word ik even voor vijf uur afgezet voor de deur. Helaas heb ik mijn camera niet mee omdat ik niet zeker wist of deze mee naar binnen mocht. Ik heb toch een paar plaatjes met de Iphone kunnen maken. Via de Whatsapp begrijp ik dat het vrouwelijk geslacht al een voor een aan het omvallen is. Afijn, we waren vroeg wakker en hebben veel gelopen. Dus ik geloof wel dat de batterijen even opnieuw opgeladen dienen te worden. De Bulls verliezen overigens hun eerste Play Off wedstrijd tegen de Washington Wizzards met 102- 93. Ondanks het verlies van het een geweldige ervaring om eens een wedstrijd mee te maken van een club waar eens Micheal Jordan een held was.

Dag 03 – 21 april – Chicago -> Wisconsin Dells

Weinig tot niets.

Aantal kilometers gereden: Taxi / Camper – 350

Overnachting: Koa Camground Wisconsin Dells

Kosten Overnachting: $43 incl. 10 % korting

Na een paar korte onderbrekingen hebben we de ochtend bereikt als er 05.55 op de klok staat. Met zeven uur tijdverschil hebben we toch mooi tot 1 uur ‘s middags geslapen.  Omdat we pas om 09.00 uur de camper verhuurlocatie kunnen bellen, doen we rustig aan met wassen aankleden en ontbijten. Hoe de dag precies gaat verlopen weten we nog niet. In ieder geval de camper op halen, inkopen doen bij de Wallmart en dan een fijn een stukje rijden,……

We konden de camper gelukkig al om kwart voor elf halen. Lekker op tijd dus. Vol enthousiasme stappen we in de taxi om in ongeveer een half uurtje ($45 incl tip) naar de verhuurlocatie van Cruise America te rijden. We zijn al snel aan de beurt. Dat schiet lekker op dachten we. En omdat we als een van de eerste aan de beurt zijn denk we weer snel onderweg te zijn. We maken stiekem plannen om een stuk verder te rijden dan gepland, nu we toch zo op tijd zijn. Niets is minder waar. We zijn bijna twee (!) uur kwijt met inschrijven, wachten, euh wachten, praten met andere Nederlanders, wachten, de inventaris regelen (er waren er twee te weinig), wachten, en de camper controleren. Had ik al gezegd dat we even moesten wachten?

Tegen een uur gaan we dan “on the road”  met een 30 feet (8,5 meter) camper (we zouden een 25 feet krijgen) met alle gemakken voorzien. In tien minuten rijden we naar de dichtstbijzijnde Wallmart om wat inkopen te doen. Het is wel een beetje een “crappy”  Wallmart, want veel van onze favoriete artikelen hebben ze niet. Het is assortiment is beperkter dan Wallmart supercenter. Na $170 dollar te hebben afgerekend kunnen we de voorraadkastjes en de koelkast vullen. In onze ogen hoeken zien we een Taco Bell en wil het feit dat dat een van onze favoriete fastfoodketens is hier in de States. Even een hapje tussendoor dus!  Tegen drie uur maken we ons op voor een rit van bijna 300 kilometer naar Wisconsin Dells. Met de nodige wegwerkzaamheden op ons pad, en een tankbeurtje van $100 voor drie kwart tank,  arriveren we omstreeks 18.15 uur op de (van te voren) uitgezochte Bonanza campground. Eeeww,. dat is even een tegenvaller.. Het ziet er verwaarloosd en onverzorgd uit. Hmm, onze eerste ervaring met kamperen is meteen al een beste. Ik hoor mezelf en misschien nog wel een paar anderen denken;” Waar is dat hotel?” Er is ook niemand aanwezig, je mag $30 in een brievenbus gooien en een plekje uitzoeken. Nee, dat gaan we dus niet doen. Om de tomtom zie ik dat er vlakbij een KOA campground is, dan daar maar even kijken.

Ook daar is het rustig, het is kennelijk nog aan het begin van het seizoen (wat later ook bevestigd wordt door de aardige mevrouw achter de KOA balie) ” We zijn pas vrijdag opengegaan” zegt ze lachend. Ai, dat verklaard een hoop hier denk ik in mezelf. Afijn we besluiten om hier te blijven en we krijgen het mooiste plekje van de hele camping. Althans dat is wat die aardige mevrouw ons doet geloven. Voordat we ons settelen rijden we nog even een klein stukje “downtown” in deze wereldstad met 2685 inwoners.  We vinden daar Alamo steakhouse en doen ons te goed aan wat Spare Ribs, meatloaf en tonijn.

Als we even na negen uur weer terug zijn op onze slaapplaats van vandaag moet er natuurlijk een kampvuur gemaakt worden om de nodige marshmallows te roosteren. Esther maakt ondertussen de bedden op, terwijl Shannon en Ashley vrijwillig te bed willen. Ook wij maken ons op voor de eerste nacht in een camper met de wind die langs je camper suist af en toe ondersteund door een voorbij razende trein. Campinglife ten top 😉

Camperreis Campfire

Dag 04 – 22 april – Wisconsin Dells -> Bloomington

Mall of America

Aantal kilometers gereden: Camper – 380

Overnachting: Dakotah Meadows RV Park

Kosten Overnachting: $25

Brrr, omstreeks vijf uur wordt ik wakker. Niet omdat we uitgeslapen zijn. Nee, vanwege de kou! Wie denkt er nu aan ‘s avonds voor het slapen gaan de kachel aan te zetten (i.p.v. uit). Nou, wou dus niet. Het gevolg is dat ik in alle vroegte uit loop te zoeken hoe de kachel werkt. Gelukkig was dat niet echt moeilijk. Hup, de kachel aan en terug te bed zou je denken. Niets is minder waar. Het brandalarm besluit spontaan af te gaan, nadat de kachel is geactiveerd. De kids, de eindelijk doorsliepen, worden hiermee ook geactiveerd. Nadat de batterij even vakkundig verwijderd is (om het piepen een te stoppen) valt Ashley weer in slaap. Shannon gaat haar vriendjes in Den Helder maar even what’s appen zegt ze, kan nu makkelijk i.v.m tijdsverschil. En gelijk heeft ze.

Geen idee waarom de brandmelder nu besloot af te gaan. De batterij teruggeplaatst, getest en de kachel weer aan. Nu, verloopt alles zonder problemen. Nieuwigheid zullen we maar zeggen. Maar voorlopig wel klaarwakker op een tijdstip wat niet in de planning lag. Afijn, we zullen waarschijnlijk wel alle aspecten van het kamperen tegen het lijf lopen, voor zover het kamperen mag noemen in onze luxe camper van 30 feet lang (8,5 meter). Als drie kwart van de familie zich bezig houdt met wassen in aankleden op de vierkante meter, ontwaakt Ashley in de eerste zonnestralen,…

Een camper reis Amerika wegbrengspecial. Van de fabriek in Chicago naar de verhuurlocatie in Salt Lake city. Dwars door Amerika. Een goedkope optie?

Vandaag rijden 380 kilometer en ondertussen zit er al voor $200,- brandstof in de tank. Dat gaat een aardig kosten post worden, ben ik bang,  Omstreeks het middag uur arriveren we bij de Mall of America, een van de grootste winkelcentra van het land. Compleet met indoor pretpark. Rare lui die Amerikanen.  😉 Na de nodige aanslagen op de creditcard loopt drie kwart van de familie op nieuwe schoenen naar buiten. Daarbij nog wat kleren voor de kids, dus de rest van de vakantie op rantsoen.

Als we na ons shopping avontuur in een half uurtje een weg banen door de file naar onze slaapplek voor vanavond, begint ons eerste echte kampeeravontuur. We hebben namelijk nog niet gegeten en gaan dus in de camper koken. De registratie is gesloten, maar ik had vooraf al e-mail contact gehad met het park , dus, en op aanraden van een mede-kampeerder: “ze zijn hier niet zo moeilijk”, parkeren maar. Oeps het water doet het niet. Esther lichtelijk in paniek, want wat als ze nu ‘s nachts naar de WC moet? Na uitgelegd te hebben dat we een watertank “on board” hebben voor nood zeg maar is ze enigszins gerust gesteld. (gelukkig vinden we na 40 meter wel een plek met stromend water) Er volgt een gemakkelijke maaltijd en opeens beseffen we ons dat we geen afwasborstel, dan wel afwasmiddel in “huis” hebben. De familie van Eis gaat uit kamperen 2.0

Op loopafstand staat er een gigantisch casino, dus laat ik (Wop) mij op halen om iets aan het vakantiebudget te gaan doen. De dames hebben meidenavond, met chips, want dat hadden we nog,……

Camperreis

Dag 05 – 23 april –  Bloomington -> Sioux Falls

Falls Park

Aantal kilometers gereden: Camper – 425

Overnachting: Yogi Bear Camp-Resort of Sioux Falls

Kosten Overnachting: $35

Redelijke tijd wakker allemaal, rond zeven uur. En nog eens best geslapen ook. Niet van de casinowinst, want die was er niet. Na anderhalf uur en $100,- later was het wel welletjes. We maken ons op voor een ritje van ongeveer vier uur. Daarna gaan we eerst even proviand inslaan en kleertjes wassen.

De rit verliep redelijk soepel, de camper (Die 9,1 meter lang is) zoeft over de snelweg. Ook met 120 km per uur. Dat merk je overigens wel als je daarna weer gaat tanken. Er gaat met gemak $150,- aan benzine in de tank. Misschien is het verstandig om dan maar iets minder snel te rijden, maar je bent dan zomaar een uurtje langer onderweg op een ritje van 400 km.

Als we rond het middaguur in Sioux Falls, South Dakota aankomen, doen we even een snelle hap bij de Taco Bell. Dan opzoek naar een Wall Mart voor de nodige proviand. We slaan ook avondeten in voor morgen, want dan reizen we naar Badlands NP en de campground aldaar voorziet niet in lekkere steaks. Sterker nog we hebben er ook geen internet en stromend water (Note voor Esther: Er zit zo’n honderd liter in de camper). Maar dat zijn ‘zorgen” voor morgen.

Vanmiddag bezoeken we Falls Park, een park met allerlei watervallen. Hier waaien we even een half uurtje uit, misschien iets langer. Het is niet zo’n groot park en het zomer seizoen is nog niet begonnen, dus is er ook nog niet veel activiteit.

Sioux Falls

Het diner wordt Outback Steakhouse. Daar kijken we al een paar dagen naar uit. Laat de steaks maar komen! ‘s avonds de eerste was van de vakantie en een grondige douchebeurt. Op naar morgen!

Dag 06 – 24 april –  Sioux Falls -> Badlands -> Rapid city

Badland NP
Wall Drug

Aantal kilometers gereden: Camper – 605

Overnachting: Koa Rapid City

Kosten Overnachting: $ 43

Aardig ritje gehad vandaag, veel kilometers maar we hebben vandaag twee uur gewonnen. Hoe? Dat lees je later. Als we de interstate I-90 afrijden richting het westen klaart het weer zienderogen op. Van regen naar een heerlijk zonnetje. En als je gelooft dat toeval niet bestaat is dat vandaag weer bewezen. Wij hebben namelijk een soort van top 10 van vakantieliedjes en elke keer als we op vakantie zijn komt wel een van die liedjes langs op de locale radiozender. Zo ook vandaag, na gisteren al genoten te hebben van Huey Lewis and the News, kwam vandaag andermaal America – met Sister Golden Hair voorbij, een nummer wat je niet al te vaak hoort, maar wij luisteren er nu al weer voor de derde keer naar op verschillende zenders. Tegen twee uur arriveren we bij Badlands NP, gelet op de tijdzone zijn hebben we een uur terug in de tijd gereisd, het is dus nog maar net een uur. Tijd zat op het park te verkennen dus! Het Nationaal park Badlands is een nationaal park in het zuidwesten van South Dakota in de Verenigde Staten, sinds 1978 bestaand. Het park heeft een oppervlakte van 982 km² met ravijnen, kloven en hoodoos, afgewisseld met grote stukken prairie, waar we nog even gezellig een kwartiertje tussen de prairie-dogs lopen.

Badlands

Onze campground voor vandaag bevindt zich aan het begin van het park. Het lijkt er op of wij de enige zijn vandaag. We rijden door het park en maken diverse stops om dit aparte maar ook mooie landschap te bekijken. Als we aan het einde van de looproad zijn beseffen we dat we weer terug moeten, dan wel door het park of via de snelweg naar de campground. Het blijkt dat we bijna net zoveel tijd kwijt zijn als we door rijden naar Rapid city en winnen daarmee een uur rijden voor de volgende dag. We besluiten dat te doen en de KOA campground aldaar als thuisbasis te gebruiken.

Maar voordat we naar Rapid City Rijden, bezoeken we het dorpje WALL. Er bevindt daar een winkel die al zo’n vierhonderd kilometer van te voren begint met adverteren langs de snelweg. Je wordt er als het ware naar toe gezogen. Omdat het nog vroeg in het seizoen is, zijn in het beroemde straatje nog wel een aantal winkels gesloten. Een straatje en meer dan dat is het ook niet. Het omrijden niet waard, maar leuk om eens geweest te zijn.

In Rapid City parkeren we de camper tussen een aantal motels om daar even een Wifi signaal op te pikken. Het lukt. Daarmee cancelen we Cedar pass campground. Het kost als wel $10,- omdat we binnen 48 uur cancelen. Het logische gevolg is dat we niet zelf gaan koken, we zijn namelijk een stel nep kampeerders. Misschien komt het nog, maar voor de tweede dag achter elkaar bezetten we een tafel bij Outback Steakhouse, vergeef ons.,… De dag sluiten we af met een lekker groot kampvuur op de campground.

Dag 07 – 25 april –  Rapid city -> Hotsprings

Mount Rushmore
Custer state park
Mammoth Site
Evans Plunge

Aantal kilometers gereden: Camper – 177

Overnachting: Americas Best Value Inn by the River-Hot Springs

Kosten Overnachting: $53

We ontbijten vandaag op de Koa campground en nadat de meiden de hond van de buren hebben uitgelaten vertrekken we rond negen uur richting Mount Rushmore. Dit duurt een klein half uurtje. In de Black Hills vinden we daar de stenen gezichten van de (ex) presidenten George Washington, Thomas Jefferson, Abraham Lincoln en Theodore Roosevelt. Uitgehakt en 18 meter hoog in het graniet van een van de rotsen. Het is een van de meest beroemde beelden in de VS en de topattractie in de staat South Dakota. Het monument krijgt bijna drie miljoen bezoekers per jaar.

Hierna rijden we langs het Crazy Horse memorial, een antwoord van de indianen op Mt. Rushmore. Vanaf de weg kan je het prima zien en het ziet er op afstand nog precies hetzelfde uit als een jaar of acht geleden toen ik hier was, dus besluiten we om onze route te vervolgen. Dit doen we daar Custer State Park en via de Scenic Byway SD 87 rijden we richting Hotsprings. Onderweg komen we aardig wat wildlife tegen. Complete kuddes bizons kruizen onze weg en als er een wild paard heel nieuwsgierig door onze autoruit naar binnen staat te kijken lopen we wat vertraging op. Ongeveer een kwartier voor onze eindbestemming lassen we een kleine picknick in. Hoewel picknick, we staan gewoon ordinair hamburgers te bakken op het gasstel omdat wel best wel trek hadden. In onze buitenspiegel zien we dat we in de gaten gehouden worden,…..

Buffalo

Tegen half vier arriveren we in Hotsprings, we checken in bij ons motel. Motel? Yup, motel. Hier hebben we bewust voor gekozen. Gewoon ff lekker in een heerlijk groot bed met een douche om de hoek en vooral; Ruimte!  Zodra we dat hebben gedaan, manoeuvreren we de camper met enig moeite van het parkeerterrein en begeven ons naar Mommoth Site.  Mammoth Site is de grootste archeologische vondst van het land, welke in originele staat is behouden.. Honderden dieren kwamen om in een “sinkhole” ongeveer 26.000 jaar geleden. Mammoth Site toont fossielen van Mammoeten. Het is niet erg groot, maar wel interessant, na een klein uurtje zitten we buiten op een bankje heerlijk in het zonnetje, want het is een warme dag vandaag.

Omdat we ‘s middags al hamburgers hebben gebakken en gegeten hebben we nog niet zoveel trek. Daarom besluiten we eerst even lekker te gaan zwemmen in Evans Plunge, het water aldaar komt van een natuurlijke bron en heeft een constante temperatuur van 30 graden. Sommige geloven zelfs dat het een genezende werking heeft. We houden het vol tot sluitingstijd. Nu hebben we natuurlijk nog wel wat trek omdat we het avondeten hadden overgeslagen. We vinden een Pizzahut in Hot Springs en daar geven we dan ook $30,- uit aan versnaperingen.  Rond half tien betrekken we onze slaapkamer en gaan languit op het heerlijk ruime bed,… Welterusten!

Dag 08 – 26 april –  Hotsprings -> Alliance -> Aurora

Car Henge – Alliance

Aantal kilometers gereden: Camper – 611

Overnachting:

Bij Loek en Gepke in Aurora

Kosten Overnachting: $0

Vandaag vertrekken we om 09.00 uur in de ochtend uit Hotsprings. Een lange rit voor de boeg. Er komen ruim 600 kilometers bij op de teller. Dus eigenlijk hebben we over de dag niet zo heel veel te melden. Onze eindbestemming bereiken we omstreeks 16.30. Onderweg hebben we natuurlijk een paar keer gestopt, zo ook bij Carhenge. Carhenge is een replica van Engeland ‘s Stonehenge en ligt in de buurt van de stad van Alliance, Nebraska op de High Plains . In plaats van gebouwd met grote staande stenen, zoals het geval is met de originele Stonehenge, is Carhenge gevormd uit uitstekende Amerikaanse auto’s, bedekt met grijs / groene verf.

Carhenge

Aurora is een voorstad van Denver en daar wonen Loek en Gepke. We hebben afgesproken voor een BBQ. Het weer laat het een beetje afweten, dus gaan we gezellig binnen tafelen. We hebben genoeg gespreksstof tot tegen half elf. Dan willen de kids toch wel te bed. En zo geschied. We spreken af om morgenochtend gezamenlijk te gaan ontbijten. Daarna rijden wij richting Glenwood Springs, dwars door de bergen die we op afstand al op ons zien liggen te wachten,…..

Dag 09 – 27 april –   Aurora -> Glenwood Springs

HotSprings – Glenwoodsprings

Aantal kilometers gereden: Camper – 313

Overnachting: Glenwood canyon resort

Kosten Overnachting: $58

We worden op tijd wakker. Het heeft de hele nacht geregend en ook nog even lekker ge-onweert. Eerst bellen we even vriend Edward die vandaag zijn zestige verjaardag viert. Daarna snel de stand bij Ajax checken, want de jongens kunnen eindelijk kampioen worden. Via Facebook begrijp ik dat het wederom een dramatische wedstrijd is. Maar het is gelukt! De 33ste landstitel is binnen!

We gaan met Loek en Gepke ontbijten bij Jus Grill. Ik heb gevraagd aan Loek waar ze een een breakfast burrito serveerden. Bij Jus dus. We genieten gezamenlijk van het heerlijke ontbijt en dan nog een paar boodschapjes. Ashley wordt plots een beetje misselijk, maar ff wat frisse lucht van buiten en het ging gelukkig alweer wat beter.

Breakfast Burrito

Na Loek en Gepke gedag te hebben gezwaaid en te hebben bedankt voor de gastvrijheid rijden we omstreeks 11.30 richting Denver om vanuit daar de mooiste snelweg (I-70)van de Verenigde Staten te rijden. We doen eerst nog een korte stop voor (wederom) benzine en dit keer ook LPG. Rond het middag uur zijn we goed en wel op pad. Als we de Rockies inrijden komen we allerlei weertypes tegen. We rijden op de top op ruim vier kilometer hoogte en er ontwaard een heus sneeuwlandschap.

Rocky Mountains

Een korte pitstop incl. Sneeuwballen gevecht kan natuurlijk niet uitblijven. We verlaten de Rocky Mountains en rijden af op onze eindbestemming; Glenwood Springs. In Glenwood Springs heb je de Hotspringspool. Voor $15 voor een volwassene en $10 voor de kids mag je gebruik maken van deze natuurlijk warmwaterbron. Het warmste bad is zelfs het hele jaar door 40 graden. De pool bestaat al sinds 1888.

Na het zwemmen gaan we downtown voor een hapje eten. We vinden daar Doc Holidays – Saloon & Restaurant. Heerlijke nacho’s en ik eet zelfs een buffalo burger, een hamburger van bizonvlees. En het was nog lekker ook, een aanrader. We rijden, na wederom een tankbeurt, “huiswaarts” en parkeren in het donker aan de Colorado rivier. De oogjes gaan dicht en wij wanen ons in de vrije natuur………

Dit willen we jullie niet onthouden, onze jongste dochter houdt op haar ipod haar eigen reisverslag bij: “Het is zondag 27 april we gingen in de ochtend lekker ontbijten met een kennis ik had spek met ei en Franse toost alleen…. Het was veelte zoet ;(

En we daarna gingen we Ff boodschappen doen 😉 alleen….   Ik werd misselijk 🙁 daarna gingen we naar camping onderweg sneeuwde het we gingen ff stoppen om sneeuwballen gevecht te doen was heel leuk toen we bij de camping waren moest papa ff een plekje huren daarna gingen naar een groot zwembad en het zwembad was lekker warm daarna gingen we eten was wel lekker maar veel te veel hahah daarna gingen we terug naar de camping het was heel donker dus heel moeilijk om op ons plekje te parkeren en toen was het bed tijd,,,”

Dag 10 – 28 april –   Glenwood Springs – > Moab

Senic Byway 128

Aantal kilometers gereden: Camper – 302

Kosten Overnachting: $57

We ontbijten in de camper in omstreeks tien uur zijn we klaar om te vertrekken. Via de I-70 rijden we in ruim twee uur naar wat blijkt een spookstadje, Cisco. Erg leuk op daar even te stoppen. Uiteraard neem ik even de tijd om daar een paar plaatjes te schieten en op dit verlaten terrein probeert Esther even de camper te besturen. Na 10 meter heeft ze alweer genoeg van, want die bocht is toch wel lastig ;-). Als we onze weg vervolgen, maken we nog een praatje met een paar gevaarlijk uitziende bikers. (zonder die kleren zijn het net mensen). Een van hen wist te vertellen dat er in een verlaten schuurtje een adelaarsnest zat. De adelaar is echter al een tijdje niet meer waargenomen.

Cisco Ghosttown

Vanaf Cisco rijden we verder via de schitterende senic Byway us-128. Deze weg brengt, langs kloven en canyons en de Colorado river ons naar Moab, waar we de aankomende drie dagen zullen verblijven. Rond twee uur checken we in op de campground. Na ons te hebben geïnstalleerd brengen we wat, “ga wat voor je zelf doen”  tijd door in de camper. Voor sommige jeugdigen is dat best lastig. Het waait trouwens behoorlijk. De wind raast met hoge snelheden langs ons heen. Na enkele uurtjes gaan we te voet op pad, richting “downtown” Moab.

U-128

Het onvermijdelijk is gebeurd, met een Mc Donalds, Burger King en een grill tegen over ons hebben we gewoon boodschappen gedaan en gekookt in de camper. Het smaakte niet eens verkeerd ook. Het blijft behelpen met minimale middelen maar het is gelukt! In de avond vermaken we ons nog even met een zak chips en Ashley loopt met haar vader nog even een rondje over de donkere campground. De zaklamp wijst ons de weg. Tegen half elf is het bedtijd.

Dag 11 – 29 april –   Moab

Arches National Park

Aantal kilometers gereden: Camper – 114

Kosten Overnachting: $57

De kids hebben prima geslapen vannacht. Ik (Wop) heb een beetje liggen draaien vanaf half vijf. Koude voeten en eerlijk gezegd ben ik het bed een beetje zat. Een bed waarin ik mij volledig in kan uitrekken lijkt me heerlijk. Om negen uur gaan we lekker ontbijten van de proviand wat we gisteravond hebben aangeschafd in de supermarkt, welke op loopafstand van de campground ligt. Daarna gaan we vandaag naar Arches NP. De ingang van dit park ligt slechts op tien minuten rijden van Moab. Het weer ziet er gelukkig beter uit dan gisteren. De voorspellingen zeggen 16C en zonnig. De belangrijkste kenmerken van dit National Park zijn stenen bogen (arches), spitse voetstukken en meer verschillende sculpturen. De kleur van deze formaties verandert naar gelang de zon aan de hemel staat. De naam heeft het park te danken aan de het feit dat het de meeste natuurlijke rotsbogen ter wereld op zijn grondgebied heeft, het zijn er méér dan 2000!

In Arches doen we verschillende niet al te lange hikes, uit de wind en tussen de rotsen wordt het toch behoorlijk warm zo af en toe. We bekijken onder andere Delicate Arch & Landscape Arch.  Voor de eerste lopen naar het upper view point  vanwaar je een beter uitzicht hebt. Je kan ook helemaal naar de Arch zelf gaan, maar de wandeling naar deze boog is erg zwaar omdat er onderweg geen schaduw is, en omdat je moet rekenen op flink wat hoogteverschil. De arch is bijna 14 meter hoog en ruim 10 meter breed, is de bekendste boog in het park.  (tweede foto).

Arches

Omstreeks vijf uur verlaten we het park en twijfelen we even of we nog naar Deadhorse point state park rijden (Vanwege de zonsondergang) maar dat bewaren we voor morgen. Het avondmaal gebruiken we, naar wat later blijkt net als tien jaar geleden,  bij Zax. De dames gaan voor onbeperkt pizza eten (voor $13,99) en ik stort me op de spare ribs, die overigens niet aan te raden zijn aldaar,…

Als we terug rijden naar de campground blijkt dat we keurig op een rij staan met nog een aantal cruise America campers. Het blijken nog allemaal Nederlanders te zijn ook. Na een korte kennismaking en een gesprekje over de vakanties kruipen we terug in ons holletje. Douchen en naar bed!

Dag 12 – 30 april –   Moab

Dead Horse Point

Canyonlands NP

Aantal kilometers gereden: Camper – 192

Kosten Overnachting: $57

Om ongeveer half negen worden we wakker. Na de gebruikelijke ochtend rituelen en ontbijt vertrekken we omstreeks 10 uur de wijde omgeving van Utah in. We bezoeken eerst Dead Horse State Park,  deze biedt een geweldig uitzicht over Canyonlands en over de Colorado rivier. Als je in de buurt van Moab bent, moet je hier absoluut een bezoek aan brengen. Het is werkelijk waar fantastisch om te zien. De naam Dead Horse komt uit de negentiende eeuw. Lokale cowboys gebruikte dit uiterste puntje van het plateau als natuurlijke paardenkraal. Men jaagde de paarden op totdat deze niet meer verder konden. De beste paarden werden getemd en verkocht. Achtergelaten paarden werd de vrijheid geboden, maar deze wilden nog wel eens achterblijven en stierven door het gebrek aan water, vandaar de naam Dead Horse Point.

Dead Horse Point

Tegen een uur rijden we door naar het nabij gelegen Canyonland National Park (Islands in the Sky District), hier doen we onder andere de Mesa Arch trail. Dit biedt een geweldig uitzicht op de Canyon met de daarachter gelegen La Sal Mountains. Een gewild punt bij fotografen, vooral bij zonsondergang. Helaas zijn wij daarvoor op het verkeerde tijdstip. Dit gedeelte van Canyonlands is goed te doen in een uur of vier, wij arriveren dan ook omstreeks half zes in Moab. Hier schuiven we aan een tafeltje bij de Denny’s. Schappelijk eten voor een schappelijke prijs.

Canyonlands

Eenmaal terug op de campground hebben de meiden het verwarmde zwembad ontdekt. Omdat de temperatuur ‘s avonds snel afkoelt worden ze snel terug verwacht. Niets is minder waar. Na anderhalf uur moeten ze uit het water geplukt worden, om vervolgens op tijd te gaan slapen. Morgen staan we op tijd op. Het laatste stuk van onze reis, brengt ons in vier uur rijden naar Salt Lake City, waar we twee nachten zullen blijven.

Dag 13 – 01 Mei –   Moab -> Salt Lake City

Bezienswaardigheden: Temple Square

Aantal kilometers gereden: Camper – 393

Overnachting: Koa Campground Salt Lake

Kosten Overnachting: $57

De wekker gaat af om zeven uur. Tegen acht zitten we wederom bij Denny’s voor een All American Grand Slam ontbijt. Een uurtje daarna stappen we voor de laatste keer in voor een lange rit. Volgens schema komen we even na een uur aan bij de Koa Campground in Salt Lake City, Utah. In de verte zien we de sneeuw op de bergtoppen, het is echter heerlijk weer. Hup snel in de korte broek dus. Wij vermaken ons even op site nummer 50 alwaar we twee nachten zullen staan. De innerlijke mens wordt ook even verzorgd.  Tegen een uur of vier rijden we downtown Salt Lake City voor een bezoekje aan Temple Square.  Dit plein omvat diverse tempels en/ of kerken. Salt Lake City staat ook wel bekend als de stad van de Mormonen. De Salt Lake Temple in Salt Lake City is de grootste en bekendste tempel die gebouwd is en beheerd wordt door de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

Salt Lake City

We lopen pardoes in de City Creek Mall en worden aangetrokken door de Foodcourt, gelukkig is het al bijna etenstijd. We bestellen Teriyaki chicken en Orange chicken bij een van de aanwezige eetgelegenheden. Na de maaltijd gaan we voor een toetje op zoek naar een Starbucks voor een heerlijke caramel Frappachino. De kids maken een Strawberry’s & Cream Frappachino soldaat. Dit gaat overigens prima in deze temperatuur (23 C). Eenmaal terug bij de camper, die we voordelig hadden geparkeerd, rijden we even naar de dichtstbijzijnde Walmart. Esther heeft een corkscrew (Kurkentrekker) nodig voor die fles wijn die al twee weken op haar ligt te wachten. Uiteraard gaan er weer teveel artikelen de winkelwagen in.

Even over achten zijn we terug op de campground en vermaken ons nog even in de hottub. Esther pakt alvast een koffer in, want jammer genoeg zit het er al bijna op. Morgen nog een volle dag en dan zullen we helaas weer terug naar Nederland moeten.

Dag 14 – 02 Mei –   Salt Lake City

Tanger Outlets Park City

Great Salt Lake State Park

Aantal kilometers gereden: Camper – 143

Overnachting: Koa Campground Salt Lake

Kosten Overnachting: $57

Omstreeks kwart over negen zijn we klaar om te gaan. Vanochtend bezoeken we de Tanger Outlets in Park city.  Vanaf de parkeerplaats kan je de skischansen van de Olympische spelen 2002 zien liggen. Gelukkig is het nu geen winter, maar zo’n 17 graden om tien uur ‘s ochtends. Hier weten we ons een paar uurtjes te vermaken (lees geld uit geven) en rijden rond een uur terug naar het westen en parkeren de auto zo’n drie kwartier later bij Het Great Slat Lake State Park. Het is erg rustig, maar nog erg vroeg in het seizoen. Het zoutgehalte van het meer is 27% en daarmee veel hoger dan dat van zeewater. De reden voor het hoge zoutgehalte is het feit dat het Great Salt Lake geen afvloeiing heeft naar zee. De mineralen in het water van de rivieren die het meer voeden blijven dus aanwezig, terwijl het water deels verdampt, wat het zoutgehalte doet toenemen. Alleen de Dode Zee kent een hoger zoutgehalte. Ashley komt er al snel achter dat zout en wondjes op je voeten geen goede combinatie is. We verblijven hier enige tijd om nog een paar mooie foto’s te maken.

Salt lake city

Even na vier uur zijn we terug op de campground. En dan volgen enkele verplichte activiteiten, wassen, koffers inpakken, camper schoonmaken….Want wat je gebruikt moet je ook weer netjes achterlaten. Tja, de vakantie zit er echt bijna op. We sluiten af met een lekkere BBQ bij de camper. Hierna spoelen de meiden zich nog even af in de hottub en stappen we allen nog even onder de douche. Bijna klaar om te vertrekken. We genieten van de laatste uurtjes en het mooie weer. Negen uur in de avond 24 graden.. We willen er nog wel een paar weekjes aan vast plakken,…

Camper Amerika

Dag 15 – 03 Mei –   Salt Lake City

Aantal kilometers gereden: Camper – 10

Overnachting: Delta Airlines

Vanaf acht uur zijn we bezig met de koffers op gewicht brengen. Dit is nog een hele klus, want ze zijn eerder te zwaar dan te licht. Tussen negen en elf uur moeten we de camper inleveren en we zullen om drie uur vertrekken vanaf het vliegveld om met een tussen landing in st Louis morgen rond half elf in Amsterdam te arriveren.

Als we even over tien uur bij Cruise America arriveren om de camper in te leveren, gaat dat boven verwachting snel. Bij het ophalen heb ik bijna twee uur staan wachten en nu klaar in slechts 15 min. Een snelle controle ronde door de medewerker was voldoende om de camper af te leveren zonder noemenswaardige bijzonderheden. Een taxi brengt ons voor 28$ dollar naar het vliegveld, alwaar we vrij snel de koffers kwijt zijn. We hebben nog zo’n 3 en half uur te gaan voordat we het vliegtuig in kunnen stappen, dus doden we de tijd bij o.a een bakkie troost bij de Starbucks.  All good things came to an end,…

Dag 16 – 03 Mei –   St. Louis -> Amsterdam

Overnachting: Home sweet home

Even na half elk landen we na een voortvarende vlucht op Schiphol. Nadat we opgehaald zijn door de jongens van Blue Parking (ze belden zelf al kort na de landing of we al klaar stonden), rijden we naar huis en draaien om 13.15 uur de sleutel om.

Hebben we een leuke vakantie gehad? Natuurlijk! Dat lees je hierboven. Zou je nogmaals met de camper gaan reizen? Mwah, ik weet het nog niet. Esther vond het geweldig, ik een hoop gepruts op de vierkante centimeter. (Ondanks dat we de grootste camper hadden) Het voordeel is dat je alles bij je hebt, WC, koelkast, kleding, etc. De prijzen van de campground zijn minstens zo gelijkwaardig als die van een middenklasse motel/hotel. Dus daar zit niet echt een winstmarge op.

We hebben 2453 mile gereden (3924 kilometer, gemiddeld 327 km. per dag) en daarbij voor 1170$ (843 Euro) aan benzine verreden.  Dat is niet niks. Dat komt neer op, met een gemiddelde prijs van $3,55 per gall0n (3,9 liter)(Goedkoopste $3,41 / duurste $3,79), 330 gallon (1285 liter) benzine! Dat betekent dat een 30 feet (9,1 meter) camper met mijn rijstijl elke drie kilometer liter benzine weg slurpt. Als we zuiniger hadden gereden had dit waarschijnlijk 1 op 4 geweest. Nog niet echt voordelig dus.

Vanwege de camperwegbreng special hadden we een zeer voordelige pakketreis. Voor 11 overnachtingen die daar nog bij kwamen betaalde we $512 dollar (369 Euro), gem. ruim $46,-. (33 euro) zoals eerder geschreven heb je daar ook een redelijk middenklasse motel / hotel voor. Hiermee komen we tot de conclusie dat een campervakantie (tegen normale tarieven) niet voordeliger is dan een autoreis. Hier komt bij dat we vroeg in het seizoen waren en dat er op veel campgrounds (nog) niet veel te doen was. Het is dus een keuze die je maakt.