Yant Flat is een klein maar erg mooi rotsgebied in het zuidwesten van Utah, net ten noorden van de stad St. George. Het gebied is nog vrij onbekend en veel andere bezoekers zal je er dan ook niet tegenkomen. Om er te komen heb je wel een goede auto met high clearance nodig en zal je ook een stuk moeten wandelen.

Yant Flat - Utah - Antwan Janssen

Het gebied bestaat uit oranje, rood en wit Navajo zandsteen in diverse patronen.  Vooral dankzij deze patronen, de lijnen en de kleuren is het een erg mooi gebied om te bezoeken. Er lopen geen wandelpaden door het gebied dus je kunt zelf je weg zoeken door het glooiende landschap en zelf op zoek gaan naar de mooie plekjes. Je zult wel regelmatig een steile klim of afdaling moeten maken om door het gebied heen te komen.

Een GPS is in dit gebied wel handig, zeker om de juiste weg terug te vinden.

Route

Rijd vanuit St. George via de Interstate 15 naar het noorden. Na ongeveer 14 mijl neem je afslag 22. Je rijdt nu nog ongeveer 1,5 mijl parallel aan de Interstate verder en je gaat linksaf de Silver Reef Road op. Zet hier de mijlenteller van je auto op 0, de afstanden die hieronder aangegeven staan zijn gemeten van dit punt. (Kom je vanuit het noorden en rijd je zuidelijk richting St. George neem dan afslag 23, je komt dan meteen op de Silver Reef Road). Rij nu 1,1 mijl over de Silver Reef Road naar het noordwesten. De weg buigt hier linksaf. Ga niet verder via de Silver Reef road maar ga rechtdoor de Oak Grove Road op (FR 032). Na ongeveer 1,5 mijl eindigt het asfalt. Vanaf nu zal je een auto nodig hebben met high clearance.

Bij goed en droog weer heb je geen 4WD nodig maar tijdens of na periodes met regen of sneeuw kan de weg erg slecht worden en onbegaanbaar voor auto’s zonder 4WD. De weg wordt nu smal en bochtig en je rijdt langs een ravijn. Na 3,1 mijl kom je bij een splitsing, hier ga je linksaf en volg je het bord waarop staat St. George 24 mijl. Na 10,5 mijl kom je bij de trailhead. Verwacht hier geen bordjes of een grote parkeerplaats want die zijn er niet. Er is links van de weg bij GPS punt N37° 14.083′ W113° 28.617′ een plek waar 2 tot 3 auto’s geparkeerd kunnen worden (dit is tegenover de afslag naar FR903). De rit vanaf St. George duurt ongeveer 30 tot 45 minuten, afhankelijk van de staat van de weg. Terug neem je dezelfde weg, op de kaart lijkt het korter om de weg verder te rijden naar St.George maar de weg wordt daar erg slecht en je doet er veel langer over.

Wandeling

Direct links van de parkeerplaats zie je een duidelijk zichtbaar zandpad lopen wat voor voertuigen is afgesloten middels enkele grote rotsblokken. Hier begint je wandeling. Dit makkelijk te volgen zandpad volg je gedurende zo’n 1,5 mijl (2,4 km) tot je aan de rand van een klif uitkomt. Onder je zie je Yant Flat liggen. Dit is niet de plek waar je makkelijk naar beneden kunt en hier ligt ook niet het mooiste deel van Yant Flat. Beter is het om hier door het struikgewas een stuk naar links te lopen. Er staan wat cairns die de weg aangeven maar je mist er snel eentje in de wirwar van struikjes en paadjes. De beste plek om veilig af te dalen is  GPS punt N37° 13.100′ W113° 28.050′. De wandeling tot dit punt zal ongeveer één uur duren.

Eenmaal beneden ben je in Yant Flat en kun je op ontdekkingstocht. Er zijn hier verder geen cairns, paaltjes of paden en je kunt dus helemaal zelfstandig op zoek naar de mooiste plekjes. De kans is vrij groot dat je helemaal alleen zult zijn in dit gebied. Zorg er dus ook voor dat je de plek onthoudt waar je naar beneden bent gekomen zodat je op dezelfde plek weer omhoog kunt. Om het gebied echt goed te verkennen heb je al gauw enkele uren nodig.

Om je toch een beetje op weg te helpen naar enkele mooie plekken hieronder een aantal GPS coördinaten; (alle genoemde coördinaten zijn in lengte/breedte hddd mm.mmm).

Sandstone Eye  GPS N37° 12.925′ W113° 28.125′

Swirls Yant Flat  GPS N37° 13.000′ W113° 27.842′

Yellow Top  GPS N37° 13.067′ W113° 27.408′

Wanneer te bezoeken

Yant Flat is het gehele jaar te bezoeken maar in de zomermaanden kan het erg warm zijn. In de wintermaanden kunnen regen en sneeuw er voor zorgen dat de weg er naar toe onbegaanbaar wordt. De beste periode zijn de maanden april, mei, juni, september en oktober.

Yant Flat kan het beste gefotografeerd worden in de vroege ochtend of late namiddag/avond. Het zachte licht zorgt er dan voor dat de kleuren het mooiste uitkomen. Hou er wel rekening mee dat je nog een uur terug zult moeten lopen naar je auto.