Carolien heeft al jaren de droom eens naar Amerika te reizen en nu opeens is het werkelijkheid maar niet zoals je zou verwachten.  “Gouden Bergen” van Marcel Beijer neemt je mee naar 1907, goudkoorts in Nevada met snelgroeiende plaatsen. Tegelijkertijd ben je in een andere stad in opkomst, Almere 1990. Op wonderbaarlijke wijze leeft de hoofdrolspeelster tussen deze twee werelden in. Zo verschillend en toch ook hetzelfde.

Gouden bergen

Rhyolite, Nevada ligt aan de rand van Death Valley. Begin 20e eeuw werd daar goud gevonden waardoor er een forse toeloop van mensen naar het gebied was. Binnen de kortste keren ontstond een “stad” met allerhande voorzieningen zoals winkels, banken en een school. Maar voor al die werkende mannen waren er natuurlijk ook saloons en bordelen. In snel tempo groeide het uit tot 1 van de grootste plaatsen van Nevada (8000 inwoners in de topdagen). Door een financiële crisis een paar jaar later begon de stad weer te krimpen en sloten de mijnen. 12 jaar na de goudvondst was de stad weer verlaten.

Met het boek krijg je een beetje inzicht in hoe het was in de goudkoorts tijd in Nevada want veel van wat er beschreven wordt in het boek, is echt gebeurd. Als je naar Las Vegas en Death Valley gaat dan is het zeker de moeite waard om een ghosttown zoals Rhyolite te bezoeken en dan is dit zeker een aardig boek om te lezen. Niet voor de geschiedenisfreaks want uiteindelijk is dit vooral een roman in een historische setting.

Het boek wil ons ook duidelijk maken hoeveel overeenkomsten er zijn tussen de mensen van was 100 jaar geleden en de mensen van de jaren 90 en nu want herkennen we ons zelf niet in dit boek?  En het maakt ook niet uit of je in het ruige Amerikaanse wilde westen op de frontier woont of comfortabel in een nieuwbouw stad in Nederland. Wat drijft ons, wat willen we uit het leven halen?

Ik heb het boek Gouden Bergen met plezier gelezen, al met al is het leuk vermaak dat makkelijk wegleest.
Catelijne Heijman – Timmermans

Bestellen?