Na ruim vijf jaar wonen en werken in de Verenigde Staten is op 1 juni 2022 Robert de Konings Fifty Shades of States (+ D.C.) gepubliceerd.  ‘Fifty Shades of States (+DC) is een road trip door alle staten. Een bloemlezing waarin iedere staat haar eigen hoofdstuk met foto heeft. Met ‘Only in America’ als rode draad, reist het boek langs (spook-)hotels, bijzondere festivals, historische figuren of een betoverde snelweg dwars door niemandsland. Fifty Shades laat je los in een doolhof van verlangen, op zoek naar een uitgang waarboven ‘Hier moet ik heen!’ staat.’

Recensie  (Door Catelijne Heijman-Timmermans)

Er was eens… een betoverde weg. Een plek waar reuzen je groetten. Waar sprinkhanen zo groot als een huis op je wachtten. Waar een gigantisch oog je aanstaarde. ‘Once upon a time’ …graasden er duizenden bizons tussen het uitgestrekte niets. Nu ligt hier de Enchanted Highway’.  (Een van de mooiste wegen in Amerika! red.) Zo begint het hoofdstuk over North Dakota in 50 shades of States + DC van Robert de Koning. Is het een reisgids? Uh. Nee. Of toch?

Het boek is een verzameling van verhalen over Amerika, het grootse, maffe, mooie, idiote, prachtige, kleine Amerika en haar bewoners. Korte verhalen over alle Staten (en natuurlijk DC), bijna poëtisch verteld. Aan het eind van een hoofdstuk denk ik vaak: vertel meer. Meer dan eens voel ik me bijna bekocht dat het nu al stopt.

fifty-shades-of-states d.c.En meer dan eens zit ik met mijn telefoon in mijn handen om een locatie toe te voegen aan mijn “wil ik heen” lijstje in Google maps. Niet de bekende plekje uit de bekende reisgidsen maar de onooglijke, rare, schitterende plekjes uit dit boek, daar wil ik heen. Blader door het boek, lees het van kaft tot kaft, betrek het bij je vakantie plannen. Wat je ook doet. Je ziet een heel ander Amerika!

Interesse in 50 shades of States (+ D.C.)

Het boek is te bestellen in de boekwinkel en online te koop!

Tip van de auteur: